Moja malá záhradka

06.03.2020

Príroda je zázrak, ktorý je fascinujúci a zároveň komplikovaný. Spoločnosť Kaufland vyhlásila v mesiacoch marec - apríl súťaž pre žiakov 1.stupňa ZŠ, vďaka ktorej by deťom rada priblížila prírodu a súťaživou formou vzbudila ich záujem o rastlinky a ich pestovanie.  Do súťaže sa mohli prihlásiť triedy prvého stupňa všetkých základných škôl na území celej Slovenskej republiky. Vďaka registrácii sme sa aj my zaradili ku školám, ktoré mohli získať kompletný balík na pestovanie rastlín a vytvoriť si tak v triede malú záhradku. Nakoľko počet týchto balíkov bol limitovaný, naše šance získať ho neboli príliš veľké. O to väčšia bola naša radosť, keď nám prišla správa od kuriéra, že nám jeden z týchto balíkov vezie.

Veľmi sme sa potešili, že naša trieda patrí k tým šťastlivcom, ktorým vlastné skúsenosti s pestovaním rastlín pomôžu lepšie chápať a vážiť si svet okolo seba. A čo bolo v balíku? 1 pestovateľský podnos (38 x 28 cm), 20 biologicky rozložiteľných kvetináčov, 20 kokosových tabliet, 20 rôznych druhov semienok a 20 tabuliek na označenie rastliniek. Okrem toho sme dostali aj Sprievodcu pestovania rastlín, ktorý obsahuje cenné rady, užitočné tipy, zábavné fakty a ďalšie informácie o záhradkárstve, ktoré nám pomôžu stať sa skutočnými záhradkármi. 

Keďže sme chceli, aby z našich semienok vyrástli silné a zdravé rastlinky, rozhodli sme sa nič nezanedbať. Preto sme si ako prvé podrobne preštudovali priloženého sprievodcu. V ňom sme objavili aj kapitolu s názvom Pestovanie od A po Z, v ktorej boli podrobne rozpísané jednotlivé kroky, ktoré by sme mali pri pestovaní dodržať:

SIATIE:

  • umyť si ruky a položiť tabletu z kokosového vlákna do kvetináča
  • tabletu poliať 20 - 30 ml vody
  • kvetináč naplniť zeminou tak, aby siahala 0,5 cm pod okraj nádoby
  • do kvetináča vložiť balenie so semienkami
  • semienka prikryť zvyšnou zeminou až po okraj nádoby
  • do kvetináča umiestniť príslušnú tabuľku na označenie rastliny

Keďže pestovateľský balík neobsahoval zeminu, museli sme s vysádzaním počkať do ďalšieho dňa. Zatiaľ sme sa však dohodli na tom, ako budeme naše rastlinky vysádzať. Každé dieťa si vybralo jeden kvetináč so semienkami, ktoré si nielen zasadilo, ale o ktoré sa bude aj po celý čas starať. Nakoľko jednotlivé kvetináče neobsahovali na obale značenie, dozvedeli sme sa až po ich rozbalení, aké semienka ukrývali. Takže celé sadenie bolo spestrené aj miernym napätím a vzrušenými výkrikmi detí: "Jééééj, toto som chcela!" "Mňááám, ja mám mätu! Čo je to žerucha?" 

Po zasadení nasledovala ďalšia fáza a tou bola starostlivosť o zasadené semienka. Opäť sme sa pozreli do pribaleného sprievodcu, aby sme vedeli, ako na to.

OŠETROVANIE

  • pod kvetináč dať misku alebo podnos a umiestniť ho na svetlé miesto (nie však na priame slnko)
  • dvakrát denne kontrolovať, či je zemina stále vlhká

Riadili sme sa podľa neho a denne sme kontrolovali, ako naša záhradka vyzerá a čo je v nej nového. Po zaznamenaní prvých zmien sme začali záhradku aj každý deň fotografovať. Naše pestovateľské aktivity nám však prerušilo neplánované dvojtýždňové voľno. Naša záhradka našla dočasný domov u pani učiteľky, ktorá sľúbila, že sa o ňu bude s láskou starať a každý deň uverejňovať na triednej stránke všetky zmeny, ktoré v nej nastali:

Poradie, v akom rastlinky vyklíčili:

  • 12.3. (štvrtok) - žerucha (TS), rukola (TS)
  • 13.3. (piatok) - čínska kapusta (MK), reďkovka (MF), ľadový šalát
  • 14.3. (sobota) - červené cherry paradajky (EZ), žlté paradajky (MK)
  • 15.3. (nedeľa) - uhorka (SG), bazalka (AS), cuketa, kôpor (SS), špenát
  • 16.3. (pondelok) - tymián (PZ), slnečnica (LM), pór (LL), oregano (MK)
  • 17.3. (utorok) - jarná cibuľka (NM)
  • 18.3. (streda) - bez zmien
  • 19.3. (štvrtok) - bez zmien, zajtra budem presádzať niektoré rastlinky do väčších kvetináčov, lebo už im je "tesno" v tých maličkých :o)
  • 20.3. (piatok) - vyklíčila paprika a rastlinky sa presťahovali do väčších kvetináčov
  • 21.3. (sobota) - konečne vykukol spod zeme petržlen
  • 22.3. (nedeľa) - bez zmien, ešte čakáme na mätu (pár dní nebudem rastlinky fotografovať, nech sú zmeny na nich viditeľnejšie :o)
  • 23.3. (pondelok) - bez zmien
  • 24.3. (utorok) - ako posledná vyklíčila mäta (EG), ešte je veľmi malilinká, na fotografii ju takmer nevidno, ale je tam :o)

Súčasťou súťaže však nie je len starostlivosť o rastlinky, ale aj možnosť vyhrať jednu z 33 zaujímavých cien (5x koncoročný výlet do Arboréta, 3x interaktívna tabuľa, 10x počítač, 10x mikroskop, 5x ozdobný kvetináč). Aby sme sa dostali do zlosovania, musíme splniť 2 podmienky - do 17.4. poslať fotografiu našej záhradky spolu s príbehom o tom, ako naše rastlinky rastú. Aby nám písanie išlo lepšie od ruky, snažili sme sa pred samotnou tvorbou príbehu dozvedieť o rastlinkách čo najviac. Okrem spoločných rozhovorov o našich doterajších pestovateľských skúsenostiach, sme si zahrali aj pantomímu o klíčení a raste rastlín či improvizáciu na tému Ako prebudiť lenivé semienka.

Veľmi milé bolo aj vymýšľanie "zaklínadiel", ktoré mali semienkam pomôcť pri raste:

  • Vstávaj, semienko, nespi len a nech je z teba petržlen!
  • Vstávaj, lenivá potvora, bude z teba rukola!
  • Vstávaj, pozri sa do sveta, bude z teba cuketa!
  • Vstávaj, šepkám ti do ucha, bude z teba žerucha!
  • Vstávaj, ty malá šikulka, bude z teba cibuľka!
  • Vstávaj, semienko, nerob fór, nech je z teba krásny pór!
  • Vstávaj, ospalá krásavica, vyrastie z teba slnečnica!

Keďže v našej triede je veľa tvorivých detí s bohatou fantáziou, nápadov na príbeh bolo neúrekom. Dlho sme vyberali ten, ktorý sa nám zdal najlepší a najpútavejší. Rozhodli sme sa, že sa bude volať Naša malá záhradka. Práca na ňom trvala niekoľko vyučovacích hodín. Počas nich došlo k viacerým úpravám. A tu je finálna podoba nášho príbehu: Naša malá záhradka.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky